Säteilyvapaa koulu
Mitä jos muutamalla hyvin yksinkertaisella keinolla parantaisimme merkittävästi oppilaiden ja opettajien terveyttä, keskittymiskykyä ja muistia? Ja sen kautta saisimme erinomaisia oppimistuloksia? Ja samalla estäisimme vakavat, myöhemmät sairaudet?
Monet maat (mm. Ranska, Kypros, Venäjä, Saksa, Kiina) ovat saaneet erinomaisia tuloksia rajoittamalla mobiililaitteiden käyttöä kouluissa, satsaamalla kuitu- ja Ethernet-verkkoihin, minimoimalla riskialttiita WLAN-verkkoja ja yleensä opettamalla terveellisempiä käytäntöjä.
Kampanjaamme liittyy myös tuleva Kansalaisaloite, jonka tarpeesta alla muutama perustelu.
Radiotaajuisen säteilyn (”mobiilisäteilyn”, mikroaaltosäteilyn) terveysriskit
Radiotaajuisen säteilyn on WHO/IARC luokitellut luokkaan: ”mahdollisesti syöpää aiheuttava”. Osa tutkijoista nostaisi jo nyt tätä riskiluokitusta, huomauttaen myös muiden vakavien sairauksien riskistä. Siksi pitäisi noudattaa varovaisuusperiaatetta, niin oppilaiden kännyköiden, koulun WLAN-tukiasemien asennusten, läppäreiden, tablettien ja matkapuhelintukiasemien osalta. Suomessa monet koulut toimivat matkapuhelintukiasemina, vastoin Euroopan Neuvoston suosituksia ja varoituksia. Välituntipihojenkin tulisi olla terveellisiä ja palautumista tukevia.
Luokkahuoneissa vaaralliset säteilytasot
Luokka, missä on WLAN-reititin ja kymmeniä mobiililaitteita on säteilykammio, jossa koululaisia ja opettajia altistetaan riskialttiille mikroaaltosäteilylle jokainen koulupäivä. Suomessa monessa koulussa on asennettu WLAN-reitittimiä suoraan lasten päiden yläpuolelle.
Saksassa suositellaan, että WLAN-reitittimet pitää asentaa luokkien ulkopuolelle eikä lasten suoraan läheisyyteen. Langalliset kuitu- ja Ethernet ratkaisut taas ovat turvallisia.
Miksi Suomessa pusketaan langattomia ratkaisuja kuin muualla yritetään rajoittaa niitä?
Addiktion minimointi
Kun oppilailla on jatkuvasti taskussaan mobiililaitteet, niiden mobiilidata-, WLAN- ja Bluetooth-yhteydet aiheuttavat jatkuvan informaatiotulvan. Selkeästi osa lapsista on addiktoitunut jatkuvasti tarkistamaan, jopa muutaman minuutin välein, mitä uutta on ilmestynyt.
Psyykkiset ongelmat ja masennus lisääntyvät Suomessa huolestuttavaa vauhtia ja edes koulun pitäisi olla addiktiota ja masennuksen edistämistä hillitsevä paikka lapselle.
Korkea ruutuaika
Epidemiologisissa tutkimuksissa on jo näyttöä siitä, että yli 30 minuutin päivittäinen kännykänkäyttö kehoa vasten on terveydelle haitallista. Niillä, joilla kännykässä on jatkuvasti mobiilidata/WLAN päällä, tämä altistus on jo tunteja päivässä. Usein tässä käytössä on myös usean ruudun ”sekakäytön” ongelma, kännykän jälkeen siirrytään tabletteihin ja läppäreihin. Ja kun yöpöydällä on yöllä vielä mobiilidata&WLAN päällä ja appsit lähes joka sekunti pollaavat sisältöjä internetin yli langattomasti, puhutaan jo kroonisesta kuormituksesta.
Parempi työrauha
Kun kännykät ja WLAN-reitittimet saadaan sammutettua koulupäivän ajaksi, myös keskeytykset ja häiriöt minimoituvat. Tämän huomasi Ranska jo 2017.
Monilla opettajilla menee päivässä jopa tunteja työrauhan ylläpitämiseen. Näin ei tarvitse olla, jos koulussa on selkeä politiikka kännyköiden pitämisestä kiinni ja WLAN-reitittimien (edes) ajoittaisesta sulkemisesta.
Tiesitkö että perusopetuslain mukaan oppilaitoksella on velvollisuus suojata lapsia ja tarjota heille turvallinen oppimisympäristö? Koululla on myös täysi oikeus kieltää kännykänkäyttö koulupäivän aikana opetusta häiritsevänä tekijänä.
Minimoitu energiankulutus
Jo luonnonsuojelun kannalta mobiilidatan ja WLANin sulkeminen on ympäristöteko.
Kännykkää/mobiililaitetta ei tarvitse jatkuvasti ladata ja myös matkapuhelintukiasemat käyttävät vähemmän energiaa.
Muistathan, että 4G ja 5G ovat todellisia energiasyöppöjä. Kuitu- ja ethernetverkon hyödyntäminen on todellista energiansäästöä.
Kiusaamisen esto
On paljon tapauksia missä joku oppilas on kuvannut salaa opettajia tai muita oppilaita kiusallisessa tilanteessa ja jakanut ne sosiaalisessa mediassa. Tämä on keskeinen syy, miksi Saksan kouluissa on kännykkäkielto.
Tämä asia liittyy myös lapsille haitallisiin sisältöihin (pornografiaan ja väkivaltaisiin videoihin).
Vaikutus sisäilmaan
Radiotaajuisella (RF) säteilyllä on vaikutusta bakteerien ja mikrobien kasvuun.
Kummasti ”homekouluja” on Suomessa yhä enemmän.
Eikö pitäisi selvittää, mitkä ovat näiden ”sairaiden rakennusten” radiotaajuisen säteilyn tasot?
Minkälainen kuormitus opettajilla, oppilailla ja muulla henkilökunnalla on näissä rakennuksissa?
Tiesitkö että jos homesieniä altistetaan säteilylle niin vahingoittuvat ja erittävät 600 kertaa enemmän toksiineja terveisiin sieniin verrattuna?
Euroopan neuvosto varoittaa
“The potential dangers of electromagnetic fields and their effect on the environment”- Resolution 1815
”Yrittäkää kaikin keinoin vähentää altistumista sähkömagneettiselle säteilylle, suojatkaa erityisesti lapsia, joilla on suurempi vaara saada aivokasvaimia, käyttäkää langallisia yhteyksiä ja informoikaa yleisöä säteilyn vaaroista.”
Oletko ajatellut miten tämä toteutuu Suomen koulumaailmassa?