Säteilyturva-logo
Meny

Digital kompetens som ämne i skolan

17.05.2023

Text: Erja Tamminen. Svensk översättning: Ilona Meriluoto-Sparby. Artikeln publicerades på finska i Ilkka-Pohjalainen 13.4.2023.

Problem med barns och ungdomars användning av smarta apparater har skapat rubriker. Finland har den högsta användningen av digital utrustning i världen, vilket innebär att försiktighetsprincipen inte respekteras.  

Barns och ungdomars användning av smarta apparater har varit nästan obegränsad, men långt ifrån riskfri. Psykiska hälsoproblem och uppmärksamhetsstörning (ADHD) ökar nu. Sömnkvaliteten och koncentrationen minskar hos tonåringar, vilket också påverkar inlärningen. Överlåter vi alltför lättvindigt kontrollen över barns och ungdomars tid till enbart digitala företag? 

Jag föreslår digital kompetens som ett nytt ämne i skolan. Ungdomar skulle få lära sig att använda sina apparater på ett säkrare sätt, med fokus på teknik med kabelanslutning. Detta skulle inte bara ge dem tillgång till Internet utan också en VoIP-telefon, som motsvarar en fast telefon, så att de kan ringa vänner när det är lite mer på gång.

Många smarta enheter kan också anslutas till ett fast nätverk via ethernetkabel. När enheten är i flygplansläge avger den betydligt mindre strålning än när mobildata är på. Med en smartphone i flygplansläge kan man också lyssna på musik, använda den som väckarklocka och kamera samt spela vissa spel.

Smarta enheter bör endast användas trådlöst för tillfällig kommunikation. De var ursprungligen avsedda som nödtelefoner. 

Mobila enheter bör inte förvaras nära kroppen i en ficka eller i en behå, vilket många människor tenderar att göra. Mobiltelefonsamtal bör endast göras i ett område med god täckning med hjälp av hörlurar. 

Mobiltelefonparker, små fack för förvaring av telefoner, bör införas i hem och skolor. Detta skulle öka avståndet till enheterna och skapa utrymme för möten, böcker, hantverk och motion. 

Barnens särskilda känslighet är ett starkt argument. Beroendet av apparaterna är bara en del av bilden. Det är välkänt att barn är mer sårbara än vuxna för många miljöfaktorer som kemikalier, tungmetaller, UV-strålning och läkemedel. Varför inte också mobilstrålning? 

Det är känt att även exponering före födseln ökar risken för ADHD och försämrar motoriska färdigheter. Gravida kvinnor bör inte ha sina smarta enheter nära kroppen. Blivande mödrar bör också få utbildning om dessa frågor på sina förlossningskliniker. 

Mot bakgrund av dessa utmaningar är skapandet av säkrare teknik i barns och ungdomars miljöer det viktigaste sättet att begränsa användningen av enheter och exponeringen för trådlösa nätverk. 

Det är positivt att vissa enskilda skolor fått upp ögonen för problemet, vilket också har lugnat undervisningen. Användningen av smarta enheter i inlärningsmiljöer och på fritiden är också begränsad i länder som Sverige, Belgien, Indien, Kina, Frankrike, Storbritannien, Schweiz och Cypern. Varför inte hos oss? 

Läkaren Silja Kosola har lagt fram ett förslag om en mobilfri skola. Förändring måste vara möjlig när säkerheten står på spel. När allt kommer omkring har vi tidigare också infört cykelhjälmar och bilbälten. 

Erja Tamminen 

Järvenpää